سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسینی

شریعت

فرهنگ

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

شریعت‏دارای‏دو‏معنی‏عام‏و‏خاص‏می‏باشد.

  • در‏معنای‏عام‏مترداف‏کلمه‏دین‏می‌باشد‏و‏گاهی‏به‏جای‏آن‏به‏کار‏می‌رود‏،‏مثلاً‏گفته‏می‏شود‏شریعت‏اسلام‏که‏منظوردین اسلام‏می‌باشد.

شریعت‏در‏معنای‏عام‏به‏معنیایمان‏به‏مبادی‏غیبی‏است‏از‏روی‏کمال‏خلوص‏قلب‏و‏صفای‏نیت‏و‏تمام‏پیامبران‏مردم‏رابه‏آن‏دعوت‏می‏کردند و هیج‏اختلافی‏در‏این‏اساس‏میانشان‏نیست‏و‏لذا‏دراین‏معنا‏با‏مفهوم‏دین‏یکی‏است.

  • در‏معنای‏خاص‏عبارتست‏ازاحکام‏و‏دستورات‏وعبادات‏واخلاقیاتی‏است‏که‏هرپیغمبر‏می‏آورد.‏شریعت‏در‏معنای‏خاص‏با مفهوم‏دین‏متفاوت‏است.

شریعت‏هر‏پیغمبری‏بر‏حسب‏مقتضیات‏زمان‏و‏مکان‏وامت‏وقوم‏او‏با‏شریعت‏دیگری‏فرق‏می‌کند.
در‏طول‏تاریخ‏دین،‏شریعت‏های‏گوناگونی‏از‏جانب‏خداوند‏نازل‏گردیده‏است‏و‏این‏شریعت‏چنانکه‏از
قرآن‏کریم‏واحادیث‏اسلامی‏بر‏می‏آید،‏پنج شریعتنوح‏علیه‌السلام،ابراهیم‏علیه‌السلام ،موسی‏علیه‌السلام ،عیسی‏علیه‌السلام‏و‏پیامبر‏اکرم‏صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم‏بوده است‏(قرآن‏آیات‏13‏شوری،‏بقره‏213‏).

بر‏این‏اساس‏همه‏کسانی‏که‏تا‏قبل‏از‏آمدن‏شریعت‏جدید‏و‏یا‏پس‏از‏آمدن‏آن‏و‏قبل‏از‏آگاه‏شدن‏به‏آن،‏به‏شریعت‏الهی‏پیشین‏عمل‏کرده‏اند ، همانصراط مستقیم‏حق‏را‏پیمود‏اند‏و‏اهل‏سعادت‏و‏نجات‏می‏باشند،‏اما‏پس‏از‏آمدن‏شریعت‏جدید‏چون‏شریعت‏پیشین،نسخ‏گردیده‏است، راه‏نجات،‏منحصر‏در‏پیروی‏از‏شریعت‏جدید‏است‏و‏عمل‏به‏شریعت‏پیشین‏با‏آگاهی‏از‏شریعت‏جدید،‏پذیرفته‏نخواهد‏بود.

  • قرآن‏کریم‏در‏این‏باره‏که‏شریعت‏حق،‏جز‏از‏طرف‏خداوند‏نازل‏نمی‌شود‏و‏شریعتمشرکان،‏شریعتی‏است‏که‏مورد‏اذن‏و خواست‏الهی‏نیست،‏می‏فرماید:

«‏ام‏لهم‏شرکاء‏شرعوا‏لهم‏من‏الدین‏مالم‏یأذن‏به‏الله ،‏شوری ،‏21،» «‏آیا‏آنان‏خدایانی‏دارند‏که‏برایشان‏دینی‏را‏تشریح‏کرده‏اند‏که‏مورد‏اذن خداوند‏نیست؟»‏.

  • از‏آنجا‏که‏همه‏شرایح‏الهی،‏بر‏صراط‏‏‏‏‏مستقیم‏توحیداستوار‏گردیده‏اند،‏یکی‏از‏شرایط‏ایمان‏بهنبوت‏پیامبر‏اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم،‏ایمان‏به‏نبوت‏های‏پیشین‏است‏(بقره‏آیه‏136) و‏حتی‏یادآور‏می‌شود‏که‏اگر‏مشرکان‏واهل کتاب نیز‏به‏نبوت‏های‏همه‏پیامبران‏ایمان‏بیاورند،‏هدایت‏خواهند‏شد،‏(بقره‏137).

منابع

  • تفسیر‏المیزان،‏ذیل‏آیه‏213‏بقره

برای‏مطالعه‏تکمیلی‏بخوانید

منبع:

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%d8%b4%d8%b1%db%8c%d8%b9%d8%aa&SSOReturnPage=Check&Rand=0


ارسال شده در توسط سیدحسام‏سیدحسینی